HEMA’s digitale groei: klantgericht, pragmatisch en écht HEMA
HEMA viert in 2026 haar 100-jarig bestaan. Na roerige jaren is het merk weer stevig terug op de kaart. Hoe is het HEMA gelukt om, ondanks alle tegenslagen, een winstgevende e-commerce business op te bouwen?
Karlijn van den Berg laat zien hoe een combinatie van nuchterheid en slimme keuzes zorgt voor online relevantie. Geen blind geloof in elke digitale trend, maar doelbewust kiezen wat past bij merk en klant. Zo wordt het netwerk van 700 winkels effectief ingezet met Click & Collect en instore-picking, is gekozen voor composable technologie en is geïnvesteerd in een geautomatiseerd e-DC. Data wordt slim gebruikt, zonder te vervallen in eindeloze A/B-testen of verregaande personalisatie. Ook de loyaltykaart en app spelen een strategische rol in klantbinding.
Het resultaat: een webshop die sterk presteert en tegelijk het fysieke winkelkanaal versterkt. Door dicht bij de klant te blijven en praktisch te handelen, blijft HEMA succesvol in een continu veranderend retaillandschap.

Karlijn van den Berg
Karlijn is als manager e-commerce verantwoordelijk voor de webshops van HEMA in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Daarvoor was ze bij HEMA manager CRM & Loyalty. Voor HEMA heeft ze wereldwijd food retailers geadviseerd op het gebied van mobile, loyalty en UX.