Van traditionele groothandel naar omni-channel speler

16:40
30
Presentation
Stage 3
Luuk Schuiling Makro

Makro, opgericht in 1968, is bekend geworden door haar Cash&Carry-formule. Sinds 2022 is het bedrijf echter volop bezig met een transformatie, waarbij de focus volledig ligt op de horeca. Waar Makro ooit een hypermarket model had, met een breed assortiment van spijkerbroeken tot zwembaden, en tegelijkertijd ultra vers aanbod, richt het zich nu volledig op de rol van foodservice groothandel voor het middensegment van de horeca.

Makro volgt een omni-channel strategie met een slimme mix van fysieke winkels, een horecabezorgservice en een webshop via een 3P-model (marktplaats). In slechts twee jaar is deze marktplaats uitgegroeid tot het grootste horeca non-food platform van Nederland. Het is inmiddels het zesde land binnen het Metro-portfolio waar dit model is uitgerold. Qua schaal is het binnen Europa een van de grootste marktplaatsen, vergelijkbaar met pure-players zoals Amazon.

Het uiteindelijke doel? De voordeligste groothandel voor de horeca in Nederland worden door professionele kwaliteit voor de laagste prijs aan te bieden.

In deze presentatie krijg je een unieke inkijk in Makro’s reis van traditionele groothandel naar omni-channel speler.

Koop tickets

Luuk Schuiling

Luuk Schuiling is een data-gedreven marketing- en e-commerceprofessional met een passie voor groei en resultaat. Met jarenlange ervaring in de retail- en foodservicesector weet hij als geen ander hoe je strategie vertaalt naar impact.

Zijn internationale ervaring, onder meer in Duitsland en China, heeft hem diepgaande kennis opgeleverd van data management, 360° klantprofiling en hypergerichte marketingcampagnes.

Bij Makro Nederland is Luuk als e-commerce manager verantwoordelijk voor de implementatie van het marketplace-model, een platform dat METRO inmiddels in zes landen succesvol heeft uitgerold en qua schaal vergelijkbaar is met grote spelers als Amazon en Zalando.

Gelijktijdige Sessies